Rabbit Glow - vegaaninen kosmetiikkablogi

Vitatabs Vege - vegaanin tärkeimmät vitamiinit ja hivenaineet | Rabbit Glow - vegaaninen kosmetiikkablogi

Vitatabs Vege - vegaanin tärkeimmät vitamiinit ja hivenaineet

Kaupallinen yhteistyö Vitatabs Vege
*mainoslinkki


Pinttynyt ennakkoluulo vegaanista ruokavaliota kohtaan on se, että ainakin puolet ruoasta koostuu erinäisistä ravintolisistä, vitamiinipillereistä ja oudoista jauheista. Kymmenen vegaanivuoteni aikana olen törmännyt luuloon usein, ja vaikka nykyään suhtaudun siihen jo huvittuneesti, vääriä käsityksiä on hyvä ravistella lempeästi.

Todellisuudessa vegaanisen ruokavalion noudattaminen ei vaadi maisteriopintoja,  farmaseutin tietämystä vitamiineista tai viikkojen verkkokursseja, mutta etenkin vegaaniuden alkuvaiheessa on hyvä oppia perusteet vegaanin tarvitsemista ravintolisistä. 

Lyhyesti kerraten, ainoastaan B12 on se pakollinen saatava vitamiini, jota vegaani ei saa suoraan ruokavaliostaan. Mutta todellisuudessa vitamiinien ja hivenaineiden monipuoliseen saantiin kannattaa kiinittää enemmän huomiota, etenkin vegaaniuden tai kasvissyönnin alkutaipaileella.

Kehon tarvitsemiin ravintolisiin kannattaa perehtyä, sillä vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät ravinnosta eri tavoin, eri elämäntilanteessa olevat ihmiset kaipaavat yksilöllisiä vitamiinilisiä, ja Suomen olosuhteet asettavat omat haasteensa vitamiinien tarpeelle. Esimerkiksi D-vitamiinia suositellaan jokaiselle suomalaiselle ravintolisänä pohjoisen pimeän talven vuoksi, sillä harva jos kukaan saa tarvittavan määrän sitä luontaisesti ravinnosta.

Tässä postauksessa paneudun vegaanille tärkeisiin vitamiineihin ja ravintoaineisiin uuden kotimaisen Vitatabs Vege -ravintolisän kautta, joka sisältää vegaanin tärkeimmät vitamiinit ja hivenaineet yhdessä tabletissa. 

Jos olet kenties aloittanut vegaanisen ruokavalion, syöt kasvispainotteisesti tai haluat vaan päästä mahdollisimman helpolla vegaanisten vitamiinien suhteen, yhdestä Vitatabs Vege-tabletista saat kätevästi vegaanille tärkeimmät vitamiinit.

Osallistu Vitatabs Vege -arvontaan Instagramissa @rabbitglowblog

vitatabs vege

Vitatabs Vege - kotimainen vegaaninen ravintolisä

Vaikka huolehdin ehkä keskimääräistä enemmän vitamiinieni saannista ja syön myös joitain "ylimääräisiä" ravintolisiä, arvostan niissä selkeää sisältöä ja aidosti tutkittuja ja toimivia ainesosia. Vitatabs Vege onkin fiksu tuote juuri siksi, että se sisältää kaiken olennaisen päivittäisistä vitamiineista, ilman, että ainesosiin on yhdistetty esimerkiksi fytoterapeuttisia ainesosia.

Ja kuten muistamme, vitamiinit ja hivenaineet eivät korvaa tasapainoista ruokavaliota, vaan täydentävät sitä. Suosittelen tutustumaan vegaanin ravitsemukseen lisää esimerkiksi Vegaaniliiton sivuilta, mistä voit lukea tutkimukseen perustuvaa tietoa mm. vegaanin tarvitsemista vitamiineista.

Vitatabs Vege 

  • Sisältää vitamiineista B-vitamiineja ja vegaanista D3-vitamiinia
  • Hivenaineet: sinkkiä, seleeniä ja jodia 
  • Kotimainen tuote 
  • Vuorokausiannos: 1 tabletti, purkki sisältää 90 tablettia 
  • Edullinen: alle 10 euroa 

Seuraavaksi käyn läpi Vitatabs Vegen sisällön ja sen, miksi sen jokaisella palasella on tärkeä merkitys vegaanin ravitsemuksessa.



Vitamiinit


D3-vitamiinia 20 mikrogrammaa (400 % päivän saantisuosituksesta)

Tiesitkö, että normaalisti D3-vitamiini on peräisin lampaan villasta, eikä täten ole vegaaninen? Tyypillisesti D2 on sen sijaan aina vegaaninen, mutta yleisesti D3-vitamiinia pidetään tehokkaammin imeytyvänä muotona. On kuitenkin mahdollista tehdä D3-vitamiinia täysin vegaanisesti, sillä vitamiinin voi uuttaa jäkälästä - kuten Vitatabs Vegessä.

Ruoasta vegaani saa D-vitamiinia luontaisesti metsäsienistä ja tuotteista, joihin D-vitamiinia on lisätty (mm. soija- ja kaurajuomavalmisteet). D-vitamiinilisää suositellaan suomalaisille, vaikka ruokavalio ei olisikaan vegaaninen, sillä D-vitamiinin puutos on suhteellisen yleinen aikuisväestössä.

Kuten moni sen tietää, D-vitamiinilla on olennainen rooli luuston aineenvaihdunnan ylläpitäjänä, joten D-vitamiini on aivan olennainen vitamiini turvaamaan kehon normaaleja toimintoja pitkällä aikavälillä. Lisäksi D-vitamiinin yhteyksiä esimerkiksi immuniteetin vahvuuteen ja kroonisten sairauksien ehkäisyyn on tutkittu paljon.

D-vitamiinin "liikasaantia" ei kannata aivan heti pelätä, sillä monen lähteen mukaan saantisuositus on alakanttiin, ja monet asiantuntijat suosittelevat vähintään 20 mikrogrammaa päivässä.


B12-vitamiinia 50 mg (2000 % suosituksesta)

B12 on se vitamiini, jota vegaanin ei tule skipata! Vegaani ei saa B12-vitamiinia suoraan mistään elintarvikkeesta, ja sitä on lisätty myös moniin vegaanisiin kasvimaitoihin ja -jukurtteihin.  Välillä mediassa nousee esille "uutisia", kuinka B12-vitamiinia on löydetty esimerkiksi jostain uudesta eksoottisesta kasvista, mutta nämä tiedot ovat vailla vankkaa tieteellistä pohjaa.

B12 on elintärkeä, sillä se turvaa tärkeimpiä elintoimintoja. Sen puutos voi aiheuttaa esimerkiksi  hermosto-oireita, masennusta, muistinmenetyksiä ja kiputiloja. Osa oireista voi jäädä pysyviksi. Kuulostaa dramaattiselta, ja siksi juuri jokaisen tulisi huolehtia tästä vitamiinista.

Toisaalta B12-vitamiinin ottamista pillerinä ei kannata dramatisoida, sillä se ei tee vegaaniruokavaliosta "epäluonnollista" tai vaikeaa. On todella fiksua, että turvaa oman kehon toiminnan, ja ottaa sen pillerin.

Ja on hyvä muistaa, että sekasyöntikään ei pelasta B12-vitamiinin puutokselta, sillä sen imeytymisvaikeuksia on havaittu ruokavalioon katsomatta etenkin yli 60-vuotiailla.

B2-vitamiinia 1,4 mg (100 % suosituksesta)

B2-vitamiini eli riboflaviini on välttämätön vesiliukoinen vitamiini, jota tulee saada päivittäin. Riboflaviini toimii esimerkiksi elimistön energiaravintoaineiden, eli toisin sanoen hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien aineenvaihdunnan tukipilarina. Riboflaviini tukee myös hermoston normaalia toimintaa sekä limakalvojen, ihon ja silmien hyvinvointia.

B2-vitamiinin on todettu myös suojaavan väsymykseltä ja uupumukselta, joten vitamiinikuuri voi  hyvinkin olla paikallaan selittämättömien väsymysoireiden vuoksi.

Riippumatta siitä, onko vegaani tai sekasyöjä, riboflaviinin suositusten mukainen saanti ravinnosta on haastavaa, sillä riboflaviinin määrä elintarvikkeissa vaihtelee. Vegaani saa riboflaviinia eniten oluthiivahiutaleista ja myös mm. manteleista, herkkusienistä ja kvinoasta.


Hivenaineet


Sinkkiä 10 mg (100 % suosituksesta)

Sinkki on tunnetusti ihon hyvinvoinnin ja vastustuskyvyn boostaaja. Sinkin yhteyksiä vastustuskyvyn lisäämisessä on tutkittu, ja yhtäläisyyksiä on vedetty esimerkiksi nopeampaan flunssasta parantumiseen. Sinkin etu ihonhoidossa liittyy siihen, että sinkillä on tutkittu olevan esimerkiksi haavojen ja arpien parantumista nopeuttava vaikutus.

Itse napsin sinkkiä säännöllisesti, sillä uskon sen olevan eduksi vastustuskyvyn ylläpitämiselle - eivätkä ihon hyvinvoinnin vaikutukset lainkaan vähennä intoa popsia sinkkiä.

Vegaani saa sinkkiä luontaisesti mm. täysjyväviljasta, palkokasveista ja vehnänleseistä. Sinkki-ravintolisän syömisessä ei ole kyse sen puutoksesta, vaan siitä, että sinkki imeytyy vaihtelevasti ravinnosta. Sinkkiä sisältävät elintarvikkeet sisältävät tyypillisesti fytaattia, mikä heikentää sinkin imeytymistä. Tästä syytä sinkki on ollut jo pitkään fiksu lisä muutoin sinkin lähteitä sisältävän ruokavalioni tukena.


Seleeniä 55 mg (100 % suosituksesta)

Seleeni on todellinen super-hivenaine, sillä se auttaa kehon immuunijärjestelmää toimimaan normaalisti, tukee ihon ja hiusten hyvinvointia sekä normaalia maksan toimintaa.

Suomessa olemme vähän onnettomassa asemassa seleenin luontaisen saannin suhteen, sillä sitä esiintyy maaperässä vain niukasti. Seleenipitoisuus riippuu paljon elintarvikkeen kasvupaikasta ja siitä, onko maaperään lisätty seleeniä. Luomutuotannossa seleenin lisäämistä maaperään ei sallita.

Seleeniä ei kannata ottaa varmuuden vuoksi liikaa, sillä jatkuvana yliannostuksena se on haitallista terveydelle.

Jodia 150 mg (100 % suosituksesta)

Jodi on olennainen ravintoaine kilpirauhasen toiminnalle, minkä vuoksi jodin optimaalinen saanti on olennaista mm. keskushermoston toiminnalle, perusaineenvaihdunnalle ja stressinsietokyvylle.

Vegaanin jodinlähteet ovat sekasyöjää niukemmassa, sillä lähinnä merilevä ja jodioitu suola sisältävät jodia. Harva kuitenkaan syö esimerkiksi jodioitua suolaa tai sushia säännöllisesti niin paljon, että jodin tarve täyttyisi. Siksi koen fiksuna nappaista jodin purkista, sillä en halua leikkiä kilpirauhasen toiminnan kanssa. On kuitenkin  hyvä muistaa, että jodin liiasta saannista ei ole hyötyä, ja usein jodin määrä ravintolisissä on juurikin vain 100 % päivän saantisuosituksesta.

Sekasyöjät saavat jodia tyypillisesti esimerkiksi maitotuotteista, sillä jodia lisätään tuotantoeläinten rehuun, mistä se kulkeutuu eläinperäisiin tuotteisiin.

Vitatabs Vege -ravintolisän ostopaikkoja


Vitatabs Vege on uusi tuote, joka on rantautumassa parhaillaan laajemmin jälleenmyyjille. Kaikki Hankintatukun vegaaniset ravintolisät näet linkin takaa.


Kiinnostuitko vegaanisista vitamiineista? Osallistu Vitatabs Vege -arvontaan Instagramissani!

Comments

Kiitos kun jätät kommentin! ^_^